Oppdragsvilkår

ALMINNELIGE OPPDRAGSVILKÅR (revidert 10.12.2024)

1.Innledning

    PT ADVOKATER DA MNA vil bestrebe seg på å ivareta klientens interesser på beste måte. Oppdrag vil bli utført i samsvar med våre kvalitetssikringsrutiner og for øvrig i samsvar med advokatforskriften og Advokatforeningens salærveiledning.

    For oppdraget gjelder vilkårene i denne orienteringen.

    2. Etablering av oppdraget – interessekonflikt

    Før et oppdrag etableres vil det bli avklart om det foreligger interessekonflikt eller andre forhold som gjør at firmaet ikke kan eller bør påta seg oppdraget. Det samme gjøres i etablerte oppdrag dersom det kommer nye motparter inn i saken. 

    Ved etablering av oppdraget vil det bli foretatt identifikasjonskontroll etter hvitvaskingsloven. Det vil ved etablering av oppdrag bli gitt en skriftlig oppdragsbekreftelse med identifikasjon av oppdraget. Oppdraget omfatter ikke skatte- og avgiftsmessige problemstillinger om dette ikke er særskilt angitt. Skriftlig oppdragsbekreftelse vil ikke bli gitt for mindre oppdrag der arbeidet med utarbeidelse av bekreftelsen vil være uforholdsmessig i forhold til oppdragets art, og særlig der oppdraget avsluttes samtidig med henvendelsen.

    3. Firmaets ressurser

    I firmaet arbeider det følgende kategorier jurister som utfører arbeid for klienter: Advokater.

    4. Gjennomføring av oppdraget

     For alle oppdrag skal det være en saksansvarlig advokat. Alt arbeid utføres under den saksansvarlige advokats ansvar.

    Den saksansvarlige advokat vil sørge for at arbeidet blir utført på beste måte for klienten, og herunder vurdere om deler av oppdraget mest hensiktsmessig bør utføres av annen advokat.

    Dersom klienten har spesielle ønsker om hvilken advokat som skal utføre oppdraget, vil dette normalt bli lagt til grunn.

    Klienten holdes løpende orientert om sakens utvikling og mottar kopi av korrespondanse av betydning.

    5. Timepriser

    For oppdrag som skal faktureres etter medgått tid, har firmaet ordinære timespriser på kr. 2 900 – 3 625. I tillegg kommer merverdiavgift med f.t. 25 prosent. Minste tidsenhet er 0,25 time/15 minutter. Prisene kan justeres uten varsel etter konsumprisindeks fra siste prisjustering. Øvrig justering av pris kan gjennomføres med en måneds varsel.

    6. Fakturering og betaling

     Dersom annet ikke er særskilt avtalt, vil oppdraget i utgangspunktet bli fakturert etter medgått tid, men det kan også tas andre hensyn, herunder til sakens kompleksitet, hvilke økonomiske interesser som er involvert og utfall. De medgåtte timer samt eventuelle direkte utlegg vil normalt faktureres en gang per måned. Større utlegg vil som regel viderefaktureres med en gang utlegget har funnet sted.

    Alle fakturaer har 14 dagers betalingsfrist. Ved forsinket betaling påløper rente etter forsinkelsesrentelovens bestemmelser.

    Med hver faktura vil det bli tilsendt en spesifikasjon av arbeidet hvor det fremgår hvilket arbeid som er utført i perioden og hvilke advokater som har utført dette. 

    Dersom en faktura omfatter arbeid med flere oppdrag for samme klient, vil det av spesifikasjonen fremgå hvor stor andel av salæret og eventuelle utlegg som gjelder det enkelte oppdrag.

    Distribusjon av utgående faktura skjer som hovedregel elektronisk.

    7. Utlegg

     Direkte kostnader som påløper i saken, herunder de til enhver tid gjeldende gebyrer, kostnader til innhenting av eksterne uttalelser, reise, opphold og kost ved utførelsen av oppdraget, belastes klienten i tillegg til salæret. Det samme gjelder kostnader til kopiering, porto, budtjeneste og lignende.

    Utlegg som klienten er ansvarlig for skal avklares med klienten før de pådras, med mindre kostnadspådraget er nevnt i oppdragsbekreftelsen eller er nødvendig for å sikre klientens interesser og klientens samtykke ikke kan innhentes på forhånd. Det påpekes at viderefakturering av utlegg normalt vil medføre merverdiavgift på utlegget.         

    8. Fri rettshjelp

     Etter rettshjelpsloven kan det for visse saker gis rett til advokatbistand som dekkes av staten.  Forutsetningen er vanligvis i tillegg at man er under rettshjelpslovens inntekts- og formuesgrenser slik de til enhver tid er fastsatt, men Statsforvalteren kan i visse tilfelle gjøre unntak fra grensene. Nærmere informasjon om fri rettshjelp kan fås på https://www.statsforvalteren.no/nb/portal/Folk-og-samfunn/Fri-rettshjelp/ og https://fri-rettshjelp.no/informasjon/

    9. Rettshjelpsforsikring

    I visse saker kan sakskostnader (herunder advokatsalær og andre utgifter) være dekket under rettshjelpsdel av forsikring. Om det foreligger forsikringsdekning og i hvilken utstrekning, kommer an på hvilke forsikringer som er tegnet og de konkrete vilkår. Både bygningsforsikring, innboforsikring og kollektive forsikringer kan inneholde rettshjelpsforsikring. Det er vanlig at slike forsikringer dekker kostnader opptil mellom kr. 100 000 og 400 000, etter fradrag av en egenandel som vanligvis er mellom kr. 4 000 og 10 000, + 20% av det overskytende. Rettshjelpsforsikring dekker vanligvis kostnader etter at tvist har oppstått, men noen forsikringer omfatter også rettsråd. Rettshjelpsforsikring dekker vanligvis ikke eventuelle omkostninger man i en rettssak måtte bli pålagt å erstatte motparten. Noen forsikringsselskap aksepterer at advokat splitter faktura mellom forsikringstaker og forsikringsselskap, mens andre forsikringsselskap krever at forsikringstaker faktureres for hele beløpet. 

    Vi kan avklare om det foreligger rettshjelpsforsikring. Klienten må fremskaffe forsikringsselskapets navn og polisenummer. Klienten kan også selv etablere rettshjelpsdekning under forsikring. Send da selskapet kopi av vår oppdragsbekreftelse, og send oss dekningsbekreftelse fra forsikringsselskapet når det foreligger. Dersom vi ikke mottar opplysninger om forsikringsselskap og polisenummer, innebærer det at klienten selv avklarer og etablerer dekning under rettshjelpsforsikring. 

    Arbeidet vil bli avregnet etter salærberegningsprinsippene i herværende vilkår om ikke annet er særskilt avtalt. Rettshjelpsforsikringen fritar ikke klienten for ansvaret for å betale advokatens arbeid og utlegg, og innebærer ingen øvre grense for det totale faktureringsbeløp for en sak.

    10. Klientens eget forhold

       Jo bedre saken er avklart og forberedt fra klientens side, desto mer effektivt vil vi kunne arbeide. Dette vil kunne ha betydning for størrelsen på salæret.

      Alle henvendelser til og fra motparten skal gå fra oss, og klienten må underrette oss straks om eventuelle direkte henvendelser fra motparten eller motpartens advokat. Klienten vil få tilsendt kopier av all viktig korrespondanse ut fra og inn til vårt kontor i saken. Disse bør oppbevares idet senere kopiering av dette vil medføre kostnader som faktureres klienten.

      11. Ansvar for sakens utfall – ilagte saksomkostninger – rettsgebyr – forholdet til saksomkostninger utmålt av retten

        Selv om vi har angitt vår oppfatning av hva sakens utfall kan bli, innebærer ikke det at vi har noe rettslig eller økonomisk ansvar for at dette resultat oppnås. 

        Avhengig av sakens utfall kan klienten risikere å bli pålagt å dekke motpartens saksomkostninger og å dekke rettens gebyr. Dette er klientens eget ansvar.

        Arbeidet i rettssaken vil bli avregnet mot klienten etter salærberegningsprinsippene i herværende vilkår om ikke annet er særskilt avtalt. Dersom retten tilkjenner klienten lavere saksomkostninger i erstatning fra motparten enn det som følger av disse prinsippene, er klienten likevel ansvarlig for det overskytende overfor oss. Dersom retten fastsetter vårt salærkrav overfor klienten, skal salærberegningsprinsippene i herværende vilkår, eventuelt de særskilt avtalte prinsipper, legges til grunn ved rettens avgjørelse.

        12. Taushetsplikt – personopplysningsregelverket – elektronisk kommunikasjon

          Advokater har fortrolighetsplikt og taushetsplikt for de opplysninger de får i saken, med de unntak som fremgår av lov (for eksempel hvitvaskingsloven). Samtlige medarbeidere i firmaet har autorisert tilgang til opplysningene. Vi forbeholder oss retten til å opplyse generelt om klientforholdet utenom forbrukerforhold i vår markedsføring i den utstrekning dette ikke kommer i konflikt med nevnte fortrolighets- og taushetsplikt og våre plikter etter GDPR.

          I rettergang har både klienten som part og advokaten som prosessfullmektig sannhets- og opplysningsplikt. Dersom klienten ikke tillater advokaten å oppfylle sannhets- og opplysningsplikten og advokaten ikke kan oppfylle denne uten å bryte taushets-plikten, må advokaten fratre som prosessfullmektig. Vi påtar oss i tilfelle intet ansvar for eventuelt tap klienten påføres. Vi vil ha krav på fullt honorar for arbeidet i saken.

          I den grad det er nødvendig for oppfyllelse av oppdraget vil PT ADVOKATER DA behandle personopplysninger i samsvar med personopplysningsloven og annet regelverk, bl.a. GDPR. Andre parter, som motparter, domstoler og offentlige organer, vil kunne få tilgang til personopplysninger i den den grad dette anses nødvendig for oppdraget.

          Klienten har rett til innsyn i og informasjon om de behandlede opplysninger, krav til å kreve retting av mangelfulle opplysninger samt sletting av opplysninger. Behandlingsansvarlig etter personopplysningsloven er PT ADVOKATER DA ved styrets leder. Ved spørsmål om vår behandling av personopplysninger kan saksansvarlig advokat kontaktes. Se for øvrig vår erklæring om behandling av personopplysninger, som ligger tilgjengelig på våre nettsider:

          www.ptadvokater.no

          Med mindre annet fremgår av oppdragsbekreftelse eller særlig skriftlig underretning, aksepterer partene at vanlig usikret e-post kan brukes i alminnelig korrespondanse.

          13. Klageadgang

            Det er anledning til å få vurdert om oppdraget er utført i overensstemmelse med god advokatskikk. Det er også anledning til å klage hvis klienten er misfornøyd med salærets størrelse. Kvaliteten på arbeid kan i utgangspunktet ikke vurderes av disiplinærorganene.

            Som hovedregel er det en klagefrist på 6 måneder. Denne løper fra det tidspunkt klageren ble eller burde ha blitt kjent med de omstendigheter klagen grunnes på. Klagen behandles av Advokatforeningens regionale disiplinærutvalg for Oslo som førsteinstans. Beslutning fra disiplinærutvalget kan ankes inn for Disiplinærnemnden.

            Regler for god advokatskikk og nærmere opplysninger om klageordningen finnes på Advokatforeningens hjemmeside www.advokatforeningen.no under «Advokatetikk».

            14. Ansvarsforsikring – ansvarsbegrensning

              For advokatvirksomhet er det ufravikelige krav om sikkerhetsstillelse og ansvarsforsikring til dekning av erstatningsansvar som pådras under utøvelse av advokatvirksomheten.

              Vi påtar oss ikke ansvar for resultatet av vår rådgivning i større utstrekning enn det som er kommet særskilt til uttrykk. Vårt erstatningsansvar i den enkelte sak er begrenset til størrelsen av vårt salær i den aktuelle sak. I alle tilfelle er slikt ansvar begrenset til kr. 5.000.000 for det samlede økonomiske tap innenfor den aktuelle sak og det aktuelle oppdrag. Vi er ikke ansvarlig for indirekte tap, herunder tapt fortjeneste eller følgeskader.

              Vi er ikke ansvarlig for feil begått av rådgivere som vi har henvist til eller for underleverandører som vi etter avtale med klienten har overlatt deler av oppdragsutførelsen til. Vi har heller ikke ansvar for tjenester eller råd gitt av konsulenter, eksperter, utenlandske advokater eller tredjeparter, selv om de er valgt eller instruert av oss på klientens vegne.

              Klientmidler plasseres på vegne av klient i bank i Norge i samsvar med advokatforskriften og annet relevant regelverk for håndtering av slike midler. Vi påtar oss intet selvstendig betalingsansvar for bankplasserte midler som måtte gå tapt som følge av manglende betalingsevne hos banken. Vi gjør oppmerksom på at bankenes sikringsfond ikke garanterer for mer enn kr 2.000.000 i innskudd pr innskyter (advokatfirma) pr. bank. Kun ved særskilt avtale om det vil PT ADVOKATER DA treffe tiltak som kan øke graden av garantidekning for klientens midler.

              Selskapets partnere har etter selskapsavtalen ikke deltakeransvar for ansvar som selskapet måtte pådra seg ved advokatvirksomheten når minst én av selskapets advokater er solidarisk ansvarlig med selskapet etter domstolloven § 232 første til fjerde ledd. Bestemmelsene i oppdragsvilkårene gjør ingen endring i den ansvarskanalisering og personelle ansvarsbegrensning som følger av at vi utpeker en saksansvarlig advokat for hvert oppdrag overensstemmende med domstolloven § 232.

              15. Våre plikter og tredjeparts rettigheter

                Firmaet har bare plikter overfor den klient som er navngitt i oppdragsbekreftelse eller på annen måte, og vi fraskriver oss ethvert ansvar i forhold til enhver tredjeperson. Hvis en tredjepart anmoder om rett til å benytte seg av våre råd, så vil det bli vurdert, men vi forbeholder oss retten til å avslå en slik forespørsel. Klienten samtykker i at det ikke på noen måte handles på vegne av en tredjepart med mindre det er skriftlig avtalt i forkant.

                Dersom ikke annet er uttrykkelig avtalt, beholder PT ADVOKATER DA alle rettigheter – herunder opphavsrettigheter – til alt materiale vi har utarbeidet. Det gjelder uavhengig av om slikt materiale er i papirform eller i elektronisk form, og uavhengig av om dette er utarbeidet forut for eller i tilknytning til det enkelte oppdrag. Klienten kan likevel benytte materialet til egen bruk til det formål som oppdraget gjelder.

                16. Oppbevaring av dokumenter og kopier

                  Vi oppbevarer ikke kopi av sakens dokumenter utover det som vi trenger til å utføre det enkelte oppdrag.

                  Originaldokumenter bør bare sendes hit når det er avtalt på forhånd.

                  17. Tvisteløsning

                    Oppdraget, oppdragsbekreftelsen og disse oppdragsvilkår er underlagt norsk rett.

                    Dersom det skulle oppstå uenighet mellom advokatfirmaet og klienten om fakturering eller andre spørsmål knyttet til utførelsen av oppdraget, skal partene søke å bilegge uenighetene ved forhandlinger. Tvist løses ved de alminnelige domstoler med Oslo som verneting.

                    Dersom tvisten dreier seg om økonomiske verdier på over kr 1.000.000, kan hver av partene begjære voldgift. Advokatfirmaet kan imidlertid ikke ensidig begjære voldgift dersom klienten er forbruker. Voldgiftsretten består av tre medlemmer. Partene skal forsøke å bli enige om voldgiftsrettens sammensetning; om dette ikke er mulig, skal hver av partene oppnevne voldgiftsdommer, og disse to skal forsøke å bli enige om den tredje. Dersom en eller begge parter unnlater å oppnevne voldgiftsdommer, skal generalsekretær i Den Norske Advokatforening oppnevne den eller de voldgiftsdommere som ikke er oppnevnt av partene. Hvor ikke annet er fastsatt i disse oppdragsvilkår, skal lov om voldgift av 14. mai 2004 få anvendelse, med mindre begge parter er enige om noe annet. Voldgiftsrettens forhandlinger og dens resultat skal behandles konfidensielt av begge parter. Voldgiftsrettens forhandlinger skal finne sted i Norge. Verneting skal være i Oslo.

                    18. Revisjon av oppdragsvilkår

                      Våre alminnelige oppdragsvilkår vil normalt bli revidert en gang per år, og ellers når det måtte oppstå spesielt behov for det. Endring trer i kraft etter tretti dagers forutgående varsel.